Site Loader

(Bildet ovenfor er hentet fra Pixabay. Fri for kommersiell bruk.)

I løpet av dette semesteret har jeg opprettet denne bloggen for å blant annet skaffe meg erfaring rundt diverse analyseverktøy fra Google. Jeg vil derfor gjøre rede for de viktigste tallene man må følge med på, og hva disse tallene kan være med på å endre for din blogg.

Google Analytics er et program som gir deg innsikt i for eksempel, hvordan din studentblogg eller nettbutikk presterer over perioder. Å ha en god strategisk plan i forkant er derfor veldig viktig slik at du kan måle dine prestasjoner med dine forhåndsbestemte mål. Slike mål kan du sette opp som for eksempel KPI’er og/eller OKR. Du kan lese mer om hvordan du kan sette opp en god digital strategi her.

5 av de viktigste tallene i Google Analytics

Det finnes utrolig mange statistikk på Google Analytics, mej hvilke tall er det mest hensiktsmessig å følge med på? Svaret avhenger ut ifra hvilket formål ditt nettsted har. Skal du selge i en nettbutikk, eller skal du publisere innlegg som i en blogg? Under har jeg skrevet 5 tsll du bør følge med på om du også skulle begynne å blogge:

1. Key Preformance Indicators (KPI): Når du har lagd en digital strategi så bør du ha satt opp KPIer som indikerer hvordan du gjør det i en periode sammenlignet med en annen. Dette er generelle tall som for eksempel kan handle om hvor stor endring er de i brukere og sidevisninger. Ovenfor kan du se eksempler på KPI ifra to forskjellige perioder.

Bildet er hentet fra Data Studio.

2. Hvordan kommer brukerne seg til bloggen? Dette er veldig interessant å finne slik at du også får oversikt hvilke kilder som trekker til seg flest lesere. I mitt tilfelle (bildet over) så har de aller fleste kommet seg til bloggen ved å skrive URL-adressen direkte samt at delinger på Facebook og LinkedIn har ført til 1/4-del av leserne. Forbedringspotensialet for mitt nettsted blir derimot å fokusere på SEO da en liten del kommer seg til siden gjennom Google og Bing sine søkemotorer.

3. Alder og kjønn: Å finne ut av hvilke brukere som interesserer seg mest for bloggen din er verdifulle tall siden det kan gjøre segmenteringen og opprettelse av målgrupper mer enkelt og effektivt. Slik analyse finner du enkelt på Google Analytics ved å først trykke på «Målgruppe -> Demografisk informasjon -> Oversikt». Her får du også annen informasjon som kan være gull verdt å vite for å utvikle innholdet i bloggen din.

4. Enheter i bruk: Hvilke enheter som blir mest brukt er viktig data å få inn slik at du får oversikt og kan forbedre nettstedet ditt på de ulike plattformene. Måter du kan forbedre nettsiden på er å bruke Google Search Console for å sjekke hva Google mener er både bra og dårlig med nettsiden din. Et ekstra godt tips er å sjekke opplastningshastigheten hos nettstedet for både PCer og mobil ved å bruke PageSpeed Insights.

5. Obejctive Key Results (OKR): Mitt siste tips blir å sjekke OKRene du har satt for deg i den digitale strategiplanen din. Hvordan ligger du an med dine delmål for eksempel en uke/måned etter OKRene ble opprettet? Her må du mest sannsynlig se i gjennom flere tall på Google Analytics, men disse tallene er verdifulle da de gir svar på hvordan du ligger an i forhold til det overordnede målet. Slik så vår OKR ut etter en måned:
Objective: Få 600 lesere på bloggen innen 2 mnd .   (4/10)
KR1: ​200 lesere innen første mnd .                                           (6/10)
KR2: ​få 30 nyhetsbrevabonnenter ila. første mnd .          (2/10)
KR3: 25 kommentarer på bloggen.                                          (3/10)

Ønsker du å vite mer om OKR? Les Inevo sin forklaring her.

Hvordan få god oversikt over tallene?

Jobber du sammen i et team og flere ønsker tilgang til tallene dine så kan Google Analytics fungere bra å analysere, men et annet Google program som derimot er mye mer effektivere er rapporteringsprogrammet, Google Data Studio. Her kan både du og teamet ditt sette opp selvvalgte tall i et oversiktlig dashboard-dokument, og sjekke utviklingen av nettstedet mye enklere enn at hver enkelt må lete i Google Analytics for å finne svar. Under kan du se hvordan mitt dashboard ser ut.

Hva synes du om disse tallene? Burde jeg ha satt meg andre mål og/eller fokusert på andre tall? Legg gjerne med tilbakemeldinger i kommentarfeltet under hvor du kommer de tallene du synes er viktigst, og/eller generelt hva du synes om mitt innlegg!

Stian Woldsnes

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *