Site Loader

(Bildet ovenfor er hentet fra Pixabay. Fri for kommersiell bruk.)

I dagens teknologiske utvikling er det uten tvil viktig for bedrifter å skaffe oppmerksomhet på nett og sosiale medier. Bedrifter og organisasjoner betaler store summer for å bli sett, men opplever mindre effekter enn først antatt. Mye av årsaken til dette handler om forkunnskapen om kanalvalget deres, og at de ofte bruker samme innholdet i hver enkel kanal. Vi skiller derfor kanaler inn i tre forskjellige kanaler: Fortjente, eide og betalte kanaler. I dette innlegget skal jeg redegjøre for hver av dem.

Fortjente kanaler – Brukerskapt innhold

Kundene gir rangering etter deres opplevelser. (Foto: Pixabay, Fri for kommersiell bruk.)

Dette er innhold som er opprettet og delt av kundenes opplevelser og erfaringer av for eksempel bedriftens produkter og tjenester. Fortjente kanaler kan for eksempel være TripAdvisor og Google som er nettsteder der private personer kan dele positive og/eller negative opplevelser av alt fra overnattingssted, restauranter, aktivitetstilbud og transportmuligheter.

For bedriftens sin del er det derfor viktig at anmeldelsene og rangeringene er gode, mange og representative nok slik at kundene gir tillit og interesse til bedriften. Om det skulle komme negative omtaler er det viktig at bedriften tar ansvar og gir svar til alle tilbakemeldingene slik at også resten av verden ser dette. Vareprat («Word of mouth») og anmeldelser fra andre om en bedrift/organisasjon gjør kundene mer bevisste før et mulig beslutningsprosess – fortjente kanaler er med andre ord en viktig del for nye potensielle kunder!

Eide kanaler – Bedriftens egne kanaler

Eksempel på en eid kanal er en bedrifts Facebook-side (Foto: Pixabay, Fri for kommersiell bruk).

Eide kanaler er bedriften/organisasjonens egne kanaler som de kontrollerer og publiserer helt selv. Eksempler på dette kan være egen nettside, blogg, e-post/SMS-markedsføring og Facebook-side. På disse kanalene pleier bedrifter å publisere innhold som de tilbyr i markedet, og forteller gjerne litt om hva slags produkter/tjenester de selger, kampanjer og nyhetsbrev for å nevne noen eksempler.

Det eneste som kan være krevende med eide kanaler er å trekke til seg både eksisterende og potensielle kunder til å lese innholdet. Enkle tiltak for å skape interesse er å skape innhold gjennom konkurranser der kundene blir oppfordret til å like/følge siden din og dele innholdet ditt med sitt nettverk.

Betalte kanaler – Den tradisjonelle markedsføringen

Bildet viser at Møller Bil og Coop Extra har kjøpt seg annorseningsplass på VG, Norges mest leste avis (Foto: Skjermbilde).

Den mest tradisjonelle måten å markedsføre seg på er gjennom å kjøpe seg plass i form av annonseringer og reklame hos kanaler. Her kjøper bedrifter/organisasjoner plass hos kanalen(e) over en gitt periode med målsetting om å sterke merkevaren gjennom å skape kjennskap til merket. Dette omgås vi hele tiden. Vi ser og hører reklame på TV, radio, YouTube, Facebook og andre sosiale medier for å nevne noen. Fordelen ved å kjøpe seg plass hos disse kanalene er at bedriften får et bredere publikum der de kan finne nye mulige leads (potensielle kunder).

POST-modellen – Planlegging på fire steg

Den største fallgruven ved å kjøpe seg medieplass er at innholdet ditt ikke er interessant nok og at det ikke skaper positiv effekt for dine målsettinger. Et viktig grunnlag for strategisk, godt innhold er derfor å ha god nok behovsanalyse hos målgruppen(e). Jeg vil derfor anbefale Charles Li og POST-modellen, en systematisk modell som gir deg en oppskrift for planleggingen din:

– People: Hva er kundene dine klare for?
– Objective: Hva er målene dine?
– Strategy: Hvordan vil du at forholdet ditt til kundene skal endres?
– Tecknology: Hvilken plattform skal du bruke?

Du kan lese mer om POST-modellen her.

Jeg håper dette innlegget ga mer oversikt og forståelse over de forskjellige kanalene. Hvis du lurer på noe mer om dette, så kommenter gjerne i kommentarfeltet under eller kontakt meg her!

Kilder:

  • Finger, Lutz og Dutta, Soumitra. 2014. Ask, measure, learn. USA: O´Reilly.
  • Forelesning nr. 3 /Foreleser: Cecilie Staude, Høyskolen Kristiania.
  • Hult, Svein Roar. Markedsføring og markedsanalyse i digitale kanaler. Kantar. Lesedato: 26.04.2019 https://kantar.no/tns-innsikt/markedsforing-og-markedsanalyse-i-digitale-kanaler
  • Li, Charlene & Bernoff, Josh. 2011. Groundswell, Expanded and Revised Edition: Winning in a World Transformed by Social Technologies, del 2.
  • Phil, Roger. Word of mouth. Store Norske Leksikon. Lesedato: 27.04.2019. https://snl.no/Word_of_Mouth

Stian Woldsnes

2 Replies to “Fortjente, betalte og eide kanaler – 3 forskjellige medieplasser”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *