Nettbutikk – Fra A til Å

Publisert av Stian Woldsnes den

(Bildet er hentet fra Pixabay. Fri for kommersiell bruk.)

Den siste tiden har jeg vært opptatt med å opprette en egen nettbutikk i temaet e-varehandel i Digital markedsføring. Det har vært en lærerik prosess med mange utfordringer, og gitt kreativiteten noe å bryne seg på. I dette blogginnlegg skal jeg fortelle om hvordan vi løste oppgaven, hvilke programmer vi brukte og tips hvis du selv ønsker å starte din egen nettbutikk!

Her får du vår fremgangsmåte i denne prosessen:

1. Fra idé til oppstart
2. Valg av plattform
3. Logistikk og varelager
4. Betaling & kundeservice
5. Markedsføring

1.Fra idé til oppstart

Har du noen gang ønsket å få realisert drømmen din om å lansere din egen nettbutikk med noe du virkelig interesserer deg for? Det hadde i hvertfall teamet mitt da vi fant ut at vi hadde en felles interesse for verktøy, og ønsket derfor å selge verktøy på enkel og effektiv måte. Det ble også besluttet ganske tidlig at vi skulle tilby verktøy til hus og bil, da vi mente at det ikke var noen store aktører som er spesialisert på akkurat dette.

Objective Key results
Når du skal starte opp en ny nettbutikk, eller en butikk generelt er det smart å sette opp noen målsettinger slik at man har noe å jobbe seg opp mot. Objective Key Results, forkortet OKR er et hjelpemiddel for å gjennomføring av prosesser. Objective kan bli ansett som det overordnede målet, mens Key Results blir delmålene for å komme til dette overordnede målet. Det er oftest lurt å sette seg store mål slik at man kan tenke langsiktig, og prøve å få større suksess enn mulig. Du kan lese mer om OKR på Inevo sine nettsider.

Her er vår OKR:

Objective: Sette opp en nettbutikk som gjør det enklere å handle verktøy raskt og billig.

KR1: Oppnå 100 besøkende på siden innen en uke etter publisering av siden.
KR2: Laste opp produkter fra minimum 3 leverandører innen 1 uke etter publisering av siden.
KR3: Oppnå en opplastingshastighet på under 3 sekunder innen 1 uke etter publisering av siden.
KR4: Samle inn 20 epost-adresser innen 1 uke etter publisering av siden.

2.Valg av plattform

Når du skal velge e-handelsplattform vil jeg enten ha valgt Shopify eller Woocommerce mye på grunn av brukervennligheten. Mitt team valgte Shopify og er fornøyde med denne løsningen. Det er enkelt å designe nettbutikken din, og du har mulighet til å koble inn apper som gjør at nettbutikken din ser finere ut. Eneste som er et lite minus med Shopify er hvis du skal lage en norsk nettbutikk, så må regne med å oversette en del funksjoner fra engelsk til norsk da Shopify ikke har norsk blant standard-språkene. Dette kan derfor ta litt tid, men det er hvert det når du er ferdig.

Slik ser hjemmesiden våres ut.

3. Logistikk & kundeservice

En ting som er veldig viktig for oss er at kundene skal få god service og få varen så raskt og trygt som mulig. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å lage et lite varelager med ett visst volum slik at vi fikk kontroll over varene og for at ventetiden for kundene skulle bli minsket. En beslutning i teamet førte til at vi heller valgte Oberlo, en tjeneste som tilbyr dropshipping fra Alibaba Express. Dropshippingen er transaksjoner mellom tre ledd der nettbutikken er mellomleddet, og dropshipper (Alibaba Express) er leverandør og kunden er siste leddet som kjøper varen. Ved en slik løsning minsker nettbutikken kostnadene, og gjør det mulig å gjøre handel uten et varelager. Du kan lese mer om dropshipping her.

Vi besluttet også at vi skulle ha åpningstider fra mandag til fredag kl 09-22, og lørdager kl 10-18. I tillegg er det lurt å koble inn egne chat-botter fra Chatra, og en egen kontakt-side slik at kundene kan kommunisere med deg. Det som er genialt med Chatra er at du kan legge til flere kundebehandlere, og få varsel på mail når noen lurer på noe.

4. Betaling

Betaling var noe teamet mitt var mest skeptisk til. Finnes det noen løsninger som er trygge for kundene? … Slapp av, det gjør det! Vi valgte programvaren Stripe siden den tillatter kundene å betale med Mastercard, Visa og AMEX, og det er mange av kundene som bruker disse kredittkortene. Det eneste du trenger å gjøre er å opprette en Stripe-bruker ved å f.eks. lage en ny brukskonto, og registere IBAN-nummeret for kontoen. Det neste du gjør å gå på Stripe og implementerer denne til nettbutikken.

5. Markedsføring

(Bildet er hentet fra Pixabay. Fri for kommersiell bruk.)

E-postmarkedsføring
Det er viktig å markedsføre nettbutikken din slik at du skaper et godt rykte og ikke minst skape nye potensielle kunder. En effektiv måte å skape interesse for kundene er å sende ut e-poster til abonnenter. E-post kan for mange bli sett som spam, men realiteten sier at e-postmarkedsføring er 40 ganger (!) så mer effektiv til å skaffe nye kunder enn Facebook og Twitter, ifølge Mckindsey & Company.


Mitt team brukte Mailchimp som er en tjeneste som designer e-postene dine slik du vil, og sender dem ut til abonnentene dine. Det som er så genialt er at du også kan sjekke rapporter over hvordan mange som har åpnet mailen, og klikket seg videre via henviste linker. Det går også an å sette opp Pop-up-meldinger på f.eks. hjemmesiden via Mailchimp. Dette er en effektiv måte å få nye abonnenter.

Instagram
Vi opprettet en egen Instagram-profil, og brukte «follow-to-follow»-metoden som gjorde at vi fikk flere følgere på siden. Dette skapte en liten «hype», og gjorde at vi fikk noen flere nyhetsbrev-abonnenter og visninger på nettbutikken.

Skaff et eget domene
Noe av det mitt team ikke klarte å gjennomføre var å skaffe et eget domene. Årsaken til at et nytt domene er lurt på nettbutikken din blir mer synlig, og gjenkjennbart på nett! For vår del var tidsbruk på å finne ut hvordan dette enkelt kunne gjennomføres, det som var mest krevende. En annen grunn var at vi allerede hadde sendt ut en velkomst-mail linket til domene vårt, og hvis vi hadde byttet til nytt domene så måtte vi informert alle våre nyhetsbrev-abonnenter gjennom en ny mail! Hvis dere leser blogginnlegget til Veronica Borg, så har hun en veldig bra forklaring på hvordan du kobler et nytt domene til nettbutikken din på Shopify!

(Bildet er hentet fra Pixabay. Fri for kommersiell bruk.)

Dette har vært en meget lærerik prosess, og jeg vil gjerne takke medstudentene mine for et bra samarbeid. Spesielt vil jeg takke Karl Philip Lund for at du har lært meg utrolig mye gjennom hele prosessen, og gjesteforeleserne som gitt oss deres erfaringer i bransjen!

Er det noe mer du lurer på? Kontakt meg, eller skriv gjerne en kommentar!


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *